söndag, februari 20, 2011

Varit ute på tur i Ungern

För nästan två veckor sen kom jag hem trött från flygplatsen efter en vecka i Ungern. Det var första gången jag flög och jag tror inte jag kunnat få en bättre start på min flygkarriär. Det pirrade inte ens i magen när vi lyfte, även om det var lite skumpigt när man slog ned i marken. Min första tanke när vi kom upp över molnen var att det såg ut som sockervadd. Tyvärr fick man inte fota så jag har inga bilder på sockervadden.

Första dagen bosatte vi oss i Budapest. Det blev lite allmän sightseen med stora pampiga byggnader och härlig arkitektur. Fast vi stannade i Pest-delen och tittade mest över Duna på Buda.
Lagom trött efter att åkt hemifrån vid fem, men framme i Budapest.
Fotocredit: Hanna
Lite lagom mindrevärdeskomplex. Den var enorm och insidan fylld med guld. 
Lördagen var det mer sightseen och jag lyckades köpa saffran till vrakpris, nu får man bara hoppas att den är äkta. Ungern har även massor av rolig mjölkchocklad som jag köpte på mig, chocklad fylld med pop rocks kan det bli bättre. Vi tog en tur in på Konstmuseumet (Museum of Fine Art) och beundrade gamla statyer och vaser från antiken, sånt har man inte precis här hemma.

Jag demonstrerade de fina poserna vid Hjältarnas torg.
Fotocredit: CarpeDentum
Söndagen ägnades åt House of Terror och sen blev det äventyrsresa med tåg till Szombathley. Det är alltid lika intressant att åka tåg när knappt någon kan engelska och vi bara kan en begränsad knakig tyska. Ännu mer spännande blir det när stationerna knappt är upplysta så man inte vet var man är eller när man ska vara framme. 

Väl framme i Szombathley fick vi bekymmer med vårt hotell, då de inte kunna någon engelska och vår tyska inte var den bästa. Men det löste sig så småningom och vi lyckades hitta till konferensen som var målet för resan. De följande tre dagarna var fulla med presentationer och nervösa timmar då man skulle upp på scen och prata om sitt bidrag, men det gick bra. 

Hemfärden tillbringades på ett mjölktåg utan värme, minusgrader är inte det roligaste. Den billigaste kinamaten jag upplevt: 30 spänn för en stor tallrik fylld med massor av gott plus en halvliter dricka. Och att jag frivilligt lärde mig lite om vin för att köpa födelsepresent mitt i taxfreen. 
Utsikten från tåget tillbaka till Budapest.
Togs innan vi kom in i katastrofområdet (dammutsläppet från förra året).

Resten av resan tillbringades i väntrummet, då vi fick vänta på flyget och flygbussen när vi väl var framme i Sverige. Konstaterade att det är roligare att åka flyg på dagen då man har en chans att sen något på marken, sen gick jag och släpade min resväska hem och sov. 

Inga kommentarer: