tisdag, januari 04, 2011

Årskrönika 2010 (bildspecial)

Januari
Snö dominerade, mycket mer minns jag inte. Förutom det faktumet att det var tråkiga föreläsningar och min eviga förkylning. Linda fick mig att spela mer Final Fantasy, inte för att det krävdes mycket övertalning för det.

Februari
Snön fortsatte falla, snart var den i höjd med min midja. Det är i alla fall en meter högt, mycket snö. Skolan fortsatte och jag fortsatte att utnyttja min symaskin. I slutet av februari åkte jag ner för en riktigt trevlig helg nere i Tyringe där man fick en helhelg med kompisar. 

Mars
I Mars blev det ner till Skåne igen då jag skulle på OkashiiCon, helgen efter Tyringe. Ett riktigt åkande upp och ner. Cosplayn syddes dagen innan, på fyra timmar. Det är den snabbaste jag någonsin fått ihop. Efter det fick jag till en rejäl förkylning till, kanske för att jag gick runt i kalla Malmö i lite mindre kläder än jag borde. Jag inskaffade även mig mitt Playstation 2, så att jag kunde spela hemma. Det kändes lite jobbigt att mitt sparade spel åkte iväg till Norrland varje sommar. 

April
I april var det dags för det årliga UppCon. I år blev det cosplay bägge dagarna jag var där och jag kände mig inte utanför. Att cosplaya Usagi från Sailor Moon var riktigt intressant särskilt då det ibland inte gick att ta fem steg utan att bli stoppas för ett foto eller kram. Barndomshjältar, it's good to cosplay. Resten av månaden gick åt plugg och mer syeri, eller att titta på symaskinen och med telepati försöka få den att sy som jag ville. 

Maj
I maj var det dags för mer konvent. Den här gången KodachiCon i härliga Lund och jag fick för första gången känna hur det var att nästan bli övertagen av en karaktär. I och med att jag har en så stark bild av hur Amewarashi är och beter sig så kunde jag nästan höra henne i mitt huvud när hon klagade på mitt och andras beteende. Det var intressant. 
Jag fick också äran att sy en klänning till mamma, efter att jag övertalat henne, till när hon skulle på bröllop. 

Juni
Juni började med sommarpicknick i stadsparken och fortsatte med en tur ned till Skåne. Mamma fick sin klänning klar i tid, ja tio minuter innan hon skulle åka satte jag sista stygnet och då hade hon klänningen på sig. Samma dag blev det iväg till Tyringe för en helg med galna göteborgare. Jag ska aldrig leka irlänska fyllelekar i den bemärkelsen som jag fick se den dagen. 
Veckan efter det så var det studenten för lillebrosan och kusinen. Samma dag och i två olika hörn av skåne, så det blev bara lillebrosans som man fick åka på. Efter det fick man ta det lugnt i några dagar innan det var dags för Borås igen för att fira midsommar. Vi hade bara två kilo jordgubbar vars och det tog två dagar att äta oss igenom allt. 

Juli
Juli fortsatte i Borås med Sommartorsdag med Erik Grönwall. Ja, livekonserter som är gratis bjuder Borås stad på. Det gillas. 
Dagen efter blev det ner till Skåne igen för att träffa kompisar och åka på 100-årskalas. Jag fick även jobbat lite den här månade som kallskänka. Sen fick jag för mig att åka till Norrland och hälsa på Linda, och Sara följde med. Vi var där i lite över en vecka och latade oss med att läsa böcker, slåss mot helikopter-stora mygg och jag slog rekord i hur många timmar man kan sova under ett dygn utan att egentligen vara trött eller sjuk. 

Augusti
I augusti var det dags för the Poodles live på torget, självklart var man där. Efter det så var det dags att börja arbeta på alla medeltidsoutfits som skulle fixas till Ingelsträde. Ingelsträde hade utökat sig till två dagar den här gången och Borås-gänget hade blivit ansvariga för den ena entrén och skulle ta betalt av de som ville in. Dock var det inte så många som kom på det hållet, så efter halv andra dagen stängde vi och gick runt på området istället. 

September
Då började skolan igen och den årliga Bokmässan tog sin plats. Mitt umgänge fick även för oss att vi skulle starta upp en matcirkel då vi varje månad tog oss an ett land och dess maträtter. Först ut blev Italien. 

Oktober
Då oktober kom så var det även dags för KodachiKun som innan alltid legat på våren. Fast i år så var det inte en så bra hit. Eftersom det var gratis så var det inte särskilt organiserat och jag fick en frågeställare om jag kanske var för gammal för konvent, eller om jag helt enkelt var riktigt trött den dagen. Månadens Marängen of Doom (vår matcirket) stannade till i Cuba och jag och Hanna bjöd på mangobröd, eller sockerkaka med mango som förrätt. 
Efter att gått en kurs med våra utbytesstudenter blev vi bjudna till födelsekalas. Då inte ett svenskt födelsekalas utan ett där alla dansar, eller försöker, till hög musik i ett litet rum där man är för många för att egentligen rymmas. Kul var det och slut var man efter att begett sig hem.

November
November kom och jag fick för mig att blondera mig och det slutade med att jag gick runt som en morot i två veckor och sen blev rosahårig. Jag fick mitt abstract accepterat hos Bobcatsss-konferensen, vilket gör att jag åker till Ungern under en vecka under februari 2011, för att delta i en internationell bibliotekarie-konferens vilket ska bli riktigt kul.

December
Månandens Marängen of Doom tog sig till Egypten där det bjöds på bönröra, bröd, saffranskyckling och mannapudding, jag var så mätt efter det. 
Linda bjöd på paltprovning som tog slut allt för snabbt. Alla tycke att de börja känna av paltkoman men jag utnämndes till den ändlösa magen som inte kände ett dugg. 
Några dagar efter det så var det dags för det årliga pepparkaksbygget. I år så blev det ett slott fullt utrustad med balkong där våra Polly fick bekanta sig med varandra under bevakning av vårt Polly-förkläde. Är man trött när man dekorerar ett slott så är man. Vi satte ihop det med kristyr så om vi inte kommer att bli sockerhöga när det är dags för nedmonteringen så vet jag inte vad. 
Senare åkte jag ner till Skåne för jul och nyårsfirande. Ta-da, där har du ett år i mitt liv.

Och i fall du inte känner igen mig på staden så kan du alltid ropa efter Private Random, det är visst min nya rank. XD

Inga kommentarer: