söndag, maj 04, 2008

Lära ut japanska: Hinata-sou

Yah, äntligen var den första delen av Hinata-sou avklarad. Inte för att det gick dåligt. Jag tyckte att det gick riktigt bra för att vara första gången man håller i något sånt här.

Å började med att lära ut ord och lite grammatik och sånt, och sen tog jag vid och försökte åtminstonde lära ut hur man ska hälsa på varandra. Efter det gick Å över till lite tecken och som avslutning på japanskan försökte jag få någon att läsa ett ord jag hade skivit på tavlan med hirgana. Det gick sådär, men vi fick fram ordet till slut: Otaku. Jag hade givit ledtråden att jag var en sån, men det var inte så många som fatta. Otaku-kulten är ännu inte så utbredd i Sverige.

Efter lite fika, så var det dax för dagens filmvisning: Kattens gentjänst. Efter mycket om och men, så hade jag äntligen fått tag i en film med svensk text som inte var så välkänd. Filmen är även känd som Neko Wo Onegai eller The Cats Return, och den är så gullig. Men det funkar även för folk som inte alls gillar sånt gulligt och sött, eftersom det är en Ghilbi, som alltid funkar att visa. Jag tror i alla fall att alla gillade den, för det kom skratt lite då och då. Så nu är det bara att börja planera inför nästa, och då är det jag som kommer att hålla i det mesta: cosplay.

Inga kommentarer: