söndag, augusti 30, 2009

Symaraton och medeltidsmarknad

Lite snabbt vad som hänt, för jag har faktiskt gjort saker, tro det eller ej.

Torsdags gick åt föreläsningar, mer thaimat (vårrullar) och att vika sittningsblad. Jag och Paddan kunde inte gå, så vi fick hjälpa till på något sätt.

I fredags påbörjades helgen, vilken känns väldigt lång, men det är mest för att jag nu gjorde något. Det blev pannkaksbrunch hemma hos Paddan innan vi begav oss iväg. Mot Skåne! Så det blev tåg utan förseningar och ersättningsbussar, vilket var riktigt skönt. Efter lite virrat runt lite på Knutpunkten så fortsatte vi mot Höganäs, där Paddans mormor snällt plockade upp oss. Anledningen till att man åker de milen ner till Skåne, var helt enkelt att vi skulle på Ingesträdes medeltidsmarknad.

Så efter att installerat oss hos Paddans moster, så blev det symaraton. Ja, det var lite klänningar som skulle sys, så lite fick vi hjälpa till. Sådär halv fem på morgonen var vi klara. Men nu vet jag hur man syr en enkel medeltidsklänning i sömnen. Efter det blev det fyra timmar sömn och sedan var det marknadsdax. Jag fick låna en medeltidsutstyrsel, så att jag inte såg helt malplacerad. Och sen strövade vi runt på marknadsområdet, gick en dyblöt modevisning (ja, himlen beslöt sig för att släppa allt regn just då), såg svärdsfäktning och pilbågesskjutning. Det var alltså mycket medeltida aktiviteter. Fast mest satt vi och såg snygga ut vid tältet.

När det började närma sig kväll, så var jag riktigt trött. Ja, så trött att jag nästan fick feber. Så efter en powernap, gick det lite bättre att packa. Efter att det var nerpackat, så blev det fest i skolan, museet eller vad det nu benämndes som. Det var mat (varm, kryddig gryta som behövdes) och efterrätt (morotskaka med kokosglasyr, mums). Efter det fick Sara och jag våra öron isönderpratade av Paddan och en Uffe från Göteborg. Det försökte rädda jorden på en timme, genom att prata om helt olika saker. Vi försökte få dom att ge upp. Två människor som diskuterar utan att lyssna på varandra diskuterar inte.

Eftersom alla var lika trötta, så gick vi hemåt och satt istället där och pratade bort en timme med körsbärsmust som kompis. Den var söt, fast det gjorde inte så mycket. Elva beslutade vi att sova skulle vara en bra ide, så det gjorde vi. Jag måste ha somnat snabbt för att jag kommer inte ens ihåg att jag drömt. Men jag är som jag är, så halv nio i morse satt jag upp och vaknade. Det blir så när jag går efter solen, lite i alla fall. Så medan jag väntade på att resten skulle vakna, så satt jag på trappan med en katt i knäet och en bredvid. Riktigt mysig och varmt var det oxå när solen gasade på.

I eftermiddag så har vi åkt tåg. Jag var hemma runt åtta, och satte mig i soffan. Jag har inte rört mig så mycket än. Men nu ska jag sova, för det känns som att det behövs. Så gonatt, och hejdå!

Bild: Kuroshitsuji - just for the record...

Inga kommentarer: