fredag, september 26, 2008

Bokmässan - whouu

Bokmässan är galen. Fast kanske inte lika galen som modemässan på Bella Center, men det är ändå något liknande. Och alla som man såg och pratade med. Ja, det började i alla fall med resan dit. Och tåget var galet fullt. Vi stod från Borås, och det är tur att det bara tar en halvtimme, annars hade man inte orkat gå runt på mässan. Jag har precis märkt att jag har haft med galet i hälften av alla meningar. Det var i alla fall så att jag åkte dit med Sara. Så när jag skriver vi så är det nog mest vi som jag menar.

Nå, när vi väl var inne på mässan, så var det bara att strossa runt där inne. Och på något sätt så hamnade vi nästan hela tiden vid SF-bokhandeln. Ja, inte för att det gör något. Det var nästan där som jag handlade mest. Men det kan jag skriva mer om sen. Nu till det roliga. Alla man träffade på eller såg på avstånd. För det var mest så man såg alla. Den första jag såg var i alla fall Ola från SVT. Han är ju redaktör för KP, så det var inte så konstigt att han var där. Det var när vi (eller jag) siktade mot Bonnier Carlsen som vi gick förbi honom. Ja, det var i alla fall inte så konstigt att det fanns så många där. Men
jag fick i alla fall se Sven Nordqvist, Lisa Marklund och jag vet inte namnen på alla. Men vi fick även prata med Björn Hellberg, och han var riktigt pratglad. Kanske
var det för att det inte hade varit någon där på länge. Det var i alla fall riktigt författarrikt, och förlagsrikt. För det var det som dominerade mässan: Förlagen. Men även det var kul, även om vi efter ett tag märkte att adlibris.se, verkligen gillar bokmässan. De var överallt.
Nå, jag kan berätta lite om det jag hittade på mässan. Först ut på handlarlistan hamnade SF-bok, där de sålde svensk manga för 20 kr, så där blev det lite xxxHOLiC. Sen gick vi vidare till några som sålde enbart engelsk manga, där lyckades jag hitta Bleach för 70 kr. Sen gick vi upp till Bonnier Calsen, och köpte lite Fullmetal Alchemist, alla som jag än så länge inte hade. Så nu har jag alla som kommit ut på svenska. Sen tog jag det lite lugnt. Det roliga var att SunAi var på mässan. Så om jag hade tagit det lite lugnt så hade jag kunnat köpa Gosu Rori till mässpris, men jag har ju redan beställt, så det blev lite Pocky istället. Ja, japanskt jordgubbs-Pocky, inte sockrigt thai. Till min lycka så hittade jag även En bok för alla. Där jag köpte lite ungdomsromaner. En av dom mina favoriter: Spelkortsmysteriet av Jostein Gaarder. Det var verkligen länge sen jag lånade den på biblioteket. Så nu har jag även den i min boksamling.
Efter några timmar, så där sex timmar bara med böcker så blev vi efter ett tag trötta på mässan, så vi beslutade oss för att att åka hem. Ja, våra fötter var lika trötta. Nå, när jag väl skulle betala bussen hem så fick jag veta att min väst-kort inte funkar i göteborg, för Göteborg har visst egna kort. Ja, jag tyckter i alla fall att det är riktigt skumt. Men tyvärr så är det inte jag som bestämmer över biljetterna, så det slutade i alla fall med att att jag fick gå och ta ut kontanter att betala resan med: 80kr, ja så mycket kostar det att åka mellan Göteborg och Borås. Det roliga är att det bara kostar 50 kr med SJ. Men då måste man åka tåg och jag orkade inte vänta på nästa tåg.
Det roligaste som hände mig efter att jag inte kunde betala bussen, var att någon kom fram till mig och frågade om jag skulle till Bokmässan, och undrade om jag kände någon som hette Josefin. Men eftersom jag inte gör det, och sa att jag hade redan varit på mässan så sa jag nej. Men jag undrar om det inte var för att jag hade lolita på mig som han fråga. Han var i alla fall söt, så det var lite synd att jag inte känner någon Josefin.
Nå, jag kom i alla fall hem i en bit. Så hejdå för idag.

Inga kommentarer: