onsdag, september 24, 2008

Skokramp, paket och te

En dag, två paket, en förläsning, en kopp te, och ett par klackskor. Hur låter det. Jag tror nästan att det sammanfattar hela min dag. Så här tänkte jag i morse: Låt oss gå in mina nya skor. Ja, det gick jättebra, tills jag upptäckte att jag har inget sinne för klackskor, och att Borås Stad gillar kullersten, fast inte lika mycket som Ystad. Det konstiga är att just nu känns det ingenting i fötterna, men jag vet nästan att imorron kommer jag ha ont i vaderna. Det är den vanliga turen man har när man har gått runt i nya skor.

Ja, förläsningen: Idag var fortsättning på måndagens. Så vi kom ända till bysansen den här gången. Eller i alla fall till bysansens bibliotek. För det var mest det som det handlande. Fast det kan man nästan förstå om man lyssnar på förläsningens titel: Bok- och Bibliotekshistoria. Vilket faktiskt är mer intressant än det låter. Det är bara det att man under förläsningarna, mest bara svishar förbi allt i sån fart att man inte fattar att det gått så lång tid sen man började använda skriv-tecken. Det är så att man hade kunde ägnat ett halvår åt det här, enligt mig om man bara hade velat börja skrapa på ytan. Det är i alla fall intressant, och jag sitter och tänker på idé- och kulturhistorian från gymnasiet medans Thorstenson pratar på. För det är det Thorstenson gör, han pratar, och han pratar bra. Och så tänker jag på att på den tiden så så klänningarna ut så, och så. Och under tiden så dyker det upp allt annat, som att oj, ja det var då som det var en stor brand i Alexandria, och då gjorde de fina silverarbeten i Babylon, och så var det visst i mellan-östern som de uppfann glasögonen (tack så mycket, tack vare er så kan jag överleva). Det är väldigt mycket som virvlar runt i mitt huvud när jag är på Thorstensons förläsningar, mest för att han är en sån bra föreläsare, och för att han ger en ett perspektiv där man kan fylla ut det med det som man själv tycker, och så har han inga åsikter som han tvingar på en (det finns sådana förläsare oxå). Fast det är förstås lätt att tänka sig bort på de flesta förläsningar, särskilt när det är lätt i övrigt att virra bort sig.

Nä, nu får jag lämna Thorstenson, och gå vidare på dagen. I morse när jag vaknade (ställde klockan på halv tio, behövde sovmorron), så tog det ett tag för mig att vakna. Men det tog i alla fall inte lång tid innan posten kom, eller i alla fall en avi där det stod att jag hade ett paket att hämta ut. Jag hade fått en annan igår, men jag hade inte hämtat den än heller. Så efter elva så strosade jag ner till Supermarket för att hämta mina paket. Det ena var från SF-Bok och det andra misstänkte jag vara från Telenor. Jag hade rätt. I det ena paket låg en helt ny telefon, som jag förresten inte ville ha, men fick på köpet av mobil-abemonanget, så nu har jag en ny telefon liggande. Men det roligaste var att jag fick min Gosu Rori v. 11, och det finns så söta klänningar i den. Det är nästan att jag vill skippa mina nuvarande projekt bara för att sy några av de här. Med min Gosu Rori så fick jag oxå en Haruhi Suzumiya-pin. Och den är så perfekt. Den passar verkligen in på väskan. Det bästa är, att jag nu har beställt Gosu Rori 9 och 10 oxå, av Sunai, och så lite godis vid sidan om, så nu har jag massor att se fram emot i min lilla lolita-värld.

Nå, innan jag kom hem från högskolan, så fick Paddan för sig att dra med mig och Sara runt på stan för att leta upp en konstnärsaffär som hade en speciell sort fineliners. Det var i alla fall efter att vi hade suttit hemma i hennes fina K-märkta 1800-tals-lägenhet. Det är så fint där. Nå, vi blev i alla fall bjudna på kladdkaka, och den var riktigt god. Mycket choklad.

Nä, nu får jag avsluta annars kommer ni väl få läs-kramp. Hejdå!

Inga kommentarer: