torsdag, oktober 16, 2008

Oj, det gick en vecka - uttalslektion

Ja, jag som hade tänkt skriva varje dag, åtminstonde något lite. Ja, det gick som det gick. Nå, vad har då hänt den här veckan som följt.

Jag lyckades efter många försök äntligen köpa en ordentlig hårddisk, så att datorn kan få ha sitt utrymme för sig själv. Jag har även implanterat ett minneskort i den nya telefonen så att jag kan lyssna på lite musik, perfekt på sovförläsningar. NetonNet, dina nya bästa vän (åtmistonde bland elektronikhörnan)

Sen kan jag inte på något sätt komma på något vettigt att skriva om. Fast sen så vet jag inte alltid om det är så vettiga saker jag skriver om.

Nå, jag kan åtminstonde berätta att jag kanske så smått börjar ändra dialekt, eller att jag åtmistonde har börjat hoppa runt bland lite olika. Som Sara sa en dag: Varje gång jag nämner Skåne eller skånska, så börjar du prata skånska igen. Jag tror faktiskt att det här är sant. Jag märker till och mer själv av det, även om jag fortfarande läser av ortsnamn som en skåning. Jag uttalar visst Svenljunga som ett namn, och när det är orter som Spjutstorp, så delar jag upp det i Spjut-storp. Ja, det finns mycket olika saker som händer här.

Jag har även lärt mig att här houttar(kastar) man inte saker, här huttar (dricker) man snapsen. Fast jag tror aldrig att jag kommer att komma ifrån att houtta runt lite saker kan vara bra för skånskan. Ja, ännu lite skånska som kan få folk att tänka att skåningarna borde ha en ordbok när de flyttar uppåt.

Nä, nu får det vara nog för idag. Jag ska se klart på dagens avsnitt av Lucky Star, och sen ska jag gå och lägga mig. Hejdå och Gonatt!

Inga kommentarer: