måndag, april 13, 2009

La Corda d`Oro

Ja , jag ska kanske börja med att jag än så länge inte sett mer än halva anime, men att jag blev lite så smått förälskad i den här serien efter ett avsnitt.
Huvudpersonen Kahoko Hino stötter en dag på en liten fe som gillar musik till den graden att han erbjuder henne att vara med i en musiktävling, trots det att hon inte kan spela något instrument. Gissa vad? Hon får en förtrollad violin, och sen fortsätter det.
En varning: det är en tjejserie med stort T. Ja, serien är full av bishonen, och de har väl alla sina fina egenskaper.
Men det bästa med hela den här serien är all musik. Ja, det är klassisk musik inblandad, och jag gillar att de framställer den så lätt. Det känns nästan lite som Nodame Cantabile ibland, och jag misstänker att insperationen till serien kommer därifrån, även om den från början är baserad på ett spel.

Serien streams på Crunchyroll för den som vill se den. Där finns även säsong två.

2 kommentarer:

Kristian sa...

Hej!
Min spontana reaktion är:
Vad är bishonen? Har hört det nån gång men kommer inte riktigt ihåg vad det är. Jag är heller inte så bevandrad i manga/anime.

mvh
Kristian (din klasskompis på BHS)

DcastEye sa...

Hellå!
Jo, bishonen brukar man beskriva "vacka pojkar" med. Man använder orden bishi: vacker/snygg och shonen: pojke/kille/man.
Sen finns det bishoujo som då är den kvinnliga versionen.
Och jag var inte så bevandrad i animanga-kulturen innan jag fastnade, och man kan inte allt om allt. Det skulle bli väldigt mycket information i en hjärna.