lördag, mars 28, 2009

Amadeus


Igår var jag trött. Ja, sitta på högskolan sen tio och sen ha seminarium i två och halv timme. Det tar lite på en. Nå, jag tittade i alla fall på film i går.

Amadeus. Tre timmar med en galen kompositör som har ett väldigt speciellt skratt. Jag gillade den, fast jag ska inte titta på den på ett tag än igen. Den är lång, och vissa scener var kanske lite utdragna, men jag gilla verkligen att den österrikiska kejsaren pratade med amerikansk brytning. Ja, det var en av det roligaste sakerna, de var inte presic rädda för att få fel dialekt. Men, det är en film som ska utspela sig i Wien där de pratar tyska, italienska och franska. Det går inte att göra en amerikansk film där de inte pratar engelska.

Den är i alla fall bra, och om ni har tre timmar över, och lyckas hitta den. Den är lite svårflörtad. Så titta på den. I värsta fall så kommer ni att lära er vissa operastycken, och finna att klassisk musik var den tidens pop.

Nej, nu ska jag vakna till, och My jag berättar om filmerna jag köpt på måndag, jag får dom då. Hejdå!

Inga kommentarer: